Kredi Kartı Ücretleri Tüketiciyi Zorluyor

Bursa Tüketici Derneği Başkanı: Bankalar Tüketicinin Kredi Kartı Aidatı ve Limitlerinde Daha Dikkatli Olmalı

Bursa Tüketici Derneği Başkanı Sıtkı Yılmaz, bankaların yıllık aidat adı altında ücret talep ettiklerini ve tüketicinin gelirinden fazla limit verdiklerine dikkat çekerek, kredi kartı aidatı ve kart limitleri ile ilgili tüketicinin korunması gerektiğini belirtti.

Kredi kartları Türkiye’de ve tüketiciler tarafından kullanılan önemli bir ödeme aracı olmaya devam ediyor. Her yıl bankaların Türkiye’de 65 milyar TL kredi kartı aidatı topladığı bir ortamda, tüketiciler yüksek faiz oranlarının yanı sıra her yıl kart aidatı adı altında ekstra ödemeler yapmak zorunda kalıyor.

Bursa Tüketici Derneği Başkanı Sıtkı Yılmaz konuyla ilgili şunları söyledi: “Kredi kartları tüketiciler için birçok sorunu da beraberinde getiriyor çünkü ülkemizde kredi kartı neredeyse bir yaşam biçimi haline geldi. Yüksek faiz ödemelerinin yanı sıra bankaların yıllık kart aidatı talepleri, tüketicilerimizi daha zor bir duruma sokmaktadır.”

“Tüketici Talepleri Reddediliyor”

Hukuki destek almanın önemine vurgu yapan Yılmaz, “Son zamanlarda kredi kartlarıyla ilgili olarak alınan ücretlerin geri iade edilemeyeceğine dair derneğimize ulaşan tüketiciler var. Ne yazık ki Merkez Bankası’nın tebliğine rağmen, hakem heyetlerinde tüketici talepleri reddediliyor. Tüketicilerimiz kart aidatlarının iadesi için derneğimizden hukuki destek alarak başvurmalıdır.” şeklinde konuştu.

“Tüketicinin Korunmasına İlişkin Tüketici Kanununa Uygun Değil”

Kredi kartlarının belirli bir süre hareketsiz kaldığında ücret alınamayacağını belirten Yılmaz, “Tüketicilere istekleri dışında sunulan kredi kartlarından ücret alınamaz. Ancak finansal tüketiciye ilişkin yönetmelik ve Merkez Bankası tebliği çerçevesinde belirli durumlarda alınabilir. Ancak bizim görüşümüz, tüketicinin korunmasına ilişkin kanunun ruhuna uygun olarak Bakanlık onayı alındıktan sonra uygulamalar yapılmalıdır. Tüketicinin korunmasına ilişkin kanuna uygun olmadığını iddia ediyoruz.” dedi.

“65 Milyar TL Yıllık Kart Aidatı Alınıyor”

Tüketiciyi koruma adına bankalardan kart aidatı alınması gerektiğini belirten Yılmaz, “Ülkemizde yaklaşık 130 milyon kredi kartı bulunmaktadır. Eğer bankalar her kart için 1 TL alacak olsa, toplamda 130 milyon TL eder. Bu durumda 130 milyon kredi kartı ve her birinin 500 TL’nin üzerinde limitinin olduğunu varsayarsak, yaklaşık 65 milyar TL yıllık kart aidatı toplanmış olur. Tüketici örgütleri olarak, bankaların tüketiciden kart ücreti alırken bu maliyetleri açıklamaları gerektiğini savunuyoruz. Kredi kartları 3 yıl kullanıldığına göre, 3 yılda bir kart aidatı alınması daha adil olacaktır.” ifadelerini kullandı.

“Tüketicinin Yıllık Gerçek Gelirleri Üzerinden Limit Belirlenmeli”

Yılmaz, bankaların kanuna göre ilk yıl 2 katı, ikinci yıl ise 4 katından fazla limit veremeyeceğini belirterek, “Tüketiciler bankalardan kredi kartı talebinde bulunduğunda, bankaların en azından ücretsiz bir kart seçeneği sunmaları gerekmektedir. Ancak birçok tüketici bize, ücretsiz kart seçeneğinden haberdar olmadıklarını ve bilgilendirilmediklerini söylüyorlar. Bu durumda tüketiciler aidatlı kartlardan ücret alındıklarını belirtiyorlar. Ayrıca birçok tüketici birden fazla kredi kartına sahip olabiliyor. Bu kartların limitleri, tüketicinin gerçek geliri üzerinden belirlenmiyor. Tüketiciye, banka ve kredi kartları kanunu gereği ilk yıl gerçek gelirinin 2 katı kadar, ikinci yıl ise 4 katından fazla limit verilemez.” şeklinde konuştu.

“Tüketicinin Korunması Şart”

Bankaların tüketiciye danışmadan kart limitlerini artırdığını söyleyen Yılmaz, “Tüketicinin elindeki 10 kredi kartı nasıl açıklanabilir. Bankalar, sadece tüketiciyi mağdur ederek istedikleri kartı ve limiti vererek tüketiciyi haksız yere harcamaya zorluyorlar. Kredi kartı limitim her yıl onsuz artırıldı diye mesaj alıp, itiraz ettiğim oluyor. Ancak birçok tüketici, yaşamlarını idame ettirebilmek adına bu duruma mahkum oluyor ve bu ücretleri ödemek zorunda kalıyorlar. Bu nedenle tüketicinin korunması gerekmektedir.” yorumunu yaptı. – BURSA

Related Posts

TÜİK verileri: Trafikteki motosiklet sayısı 5 yılda yüzde 90 arttı

TÜİK verileri: Trafikteki motosiklet sayısı 5 yılda yüzde 90 arttı

Bakan Uraloğlu açıkladı: Türk Telekom’un imtiyaz sözleşmesi 25 yıl uzatılıyor

Bakan Uraloğlu açıkladı: Türk Telekom’un imtiyaz sözleşmesi 25 yıl uzatılıyor

Merkez Bankası döviz rezervleri son üç ayın en yüksek seviyesine ulaştı

Merkez Bankası döviz rezervleri son üç ayın en yüksek seviyesine ulaştı ve geçen haftaya göre yaklaşık 9 milyar dolar artış gösterdi. Toplam rezervlerde ise artış yaklaşık 10 milyon dolara ulaştı.

Merkez Bankası rezervleri 79 milyar 786 milyon dolar oldu

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) döviz rezervleri 4 temmuz ile biten haftada 79 milyar 786 milyon dolar oldu.

ING araştırdı, birikimi nereye koyduklarını buldu!

2011 yılından bu yana “Türkiye Tasarruf Eğilimleri Araştırması”nı yapan ING Türkiye yeni bir araştırmayı tamamladı. Araştırma ile finansal sağlığa katkı sunmayı hedefleyen İNG, NielsenIQ iş birliğiyle yenilediği araştırmanın 2025 yılı birinci çeyrek …

Mazot zammına tepki gösteren çiftçi: “Kendileri lüks içinde yaşıyor, vatandaş da işte böyle eziliyor”

Osmaniye’nin Kadirli ilçesinde, mazota gelen 1 lira 15 kuruş zamma vatandaşlar tepki gösterdi. Çiftçilik yapan bir vatandaş, “Çiftçi bitti, köylü bitti, esnaf, herkes bitti. Mazot ucuz olmazsa hayat düzelmez ki. Her şey mazottan geliyor iğne ipliğe her şeye zam. Kendileri lüks içinde yaşıyor, vatandaş da işte böyle eziliyor” diye konuştu.